Moje sposoby na kąpiele relaksujące i zdrowotne

Opublikowane w: Pielęgnacja | Skóra

Czy też lubisz domowe kąpiele?

Ja dopiero niedawno odkryłam właściwości kąpieli z dodatkiem aromatycznych ziół, olejków i innych naturalnych składników. Wcześniej… nie miałam wanny! Z perspektywy czasu myślę sobie, że jej zakup i wsadzenie do mojej maleńkiej łazieneczki to jedna z lepszych decyzji w moim życiu. Nie wyobrażam już sobie weekendowego wieczoru bez ciepłej, aromatycznej kąpieli.

Jak wygląda to u Ciebie? Też lubisz odprężyć się po ciężkim dniu pracy w zaciszu swojej łazienki? Jeśli tak, to przygotowałam specjalnie dla Ciebie moje sprawdzone przepisy na kąpiele relaksacyjne i lecznicze. Jeśli nie, to wypróbuj chociaż jeden z tych przepisów – być może pokochasz ziołowe kąpiele tak samo, jak ja!

KĄPIELE RELAKSUJĄCE I LECZNICZE

Zrobisz je samodzielnie w domu, o ile masz wannę i kilka podstawowych składników. Od tego, co dodasz do wody i jaką będzie miała temperaturę, zależą efekty takiego domowego SPA. Kąpiele relaksująca przyniesie ukojenie po ciężkim dniu w pracy, kąpiel lecznicza rozwiąże niektóre problemy zdrowotne, kąpiel rozgrzewająca poprawi samopoczucie w zimowy wieczór, a kąpiel odświeżająca jest idealnym rozwiązaniem na upalne lato. Ja najczęściej sięgam po składniki odprężające i poprawiające zdrowie.

Gwarantuję Ci, że pokochasz ten sposób na relaks i pielęgnację.

KĄPIEL CIEPŁA CZY ZIMNA?

Chcę zacząć od rozwiania prostej kwestii: jaka powinna być temperatura kąpieli? Wbrew pozorom ogromne znaczenie ma, czy wejdziemy do zimnej, czy jednak do ciepłej wody.

  • Kąpiel zimna polecana jest szczególnie latem, kiedy potrzebujemy orzeźwienia lub po obfitym posiłku, bo przyspiesza metabolizm. Niektórzy biorą zimny prysznic nad ranem, aby się obudzić, i tak samo działa zimna kąpiel. To bardzo dobre rozwiązanie także dla osób otyłych lub z chorobami układu krążenia. Niska temperatura obkurcza naczynia krwionośne i normuje ciśnienie tętnicze.
  • Kąpiel ciepła pomaga się zrelaksować, ponieważ w cieplejszej wodzie rozluźniają się mięśnie. Rozkurczają się naczynia krwionośne i pobudzony zostaje układ nerwowy. W efekcie ciepła (ale nie gorąca!) kąpiel działa tonizująco i oczyszczająco. Poleca się ciepłe kąpiele wieczorami, ponieważ naprawdę odprężają i wzmagają senność, dzięki czemu łatwiej po takim domowym SPA zasnąć.

Nie podałam żadnych konkretów? Już się reflektuję!

Idealna temperatura kąpieli odprężającej powinna mieć temperaturę zbliżoną do naturalnej temperatury naszego ciała, czyli 36-37 st. C. Nie musisz biegać koło wanny z termometrem, możesz to stwierdzić na oko. Jeśli po zanurzeniu stopy, nie cofasz jej automatycznie, bo woda jest za zimna albo za gorąca, to właśnie jest idealna temperatura kąpieli. 🙂

KĄPIELE RELAKSUJĄCE

Takie kąpiele uwielbiam brać po powrocie z pracy. Gwarantują mi chwilę odprężenia, rozluźniają mięśnie, delikatnie uspokajają i koją nerwy. Wystarczy, że przygotuję kąpiel relaksującą według jednego z poniższych przepisów. Bo grunt to dobre dopasowanie składników!

  • Relaksująca kąpiel w płatkach róż – najpopularniejsza, pojawiająca się w wielu filmach, odprężająca kąpiel, którą możemy zrobić w domu. Wystarczy, że wsypiesz do ciepłej wody garść albo kilka garści świeżych płatków róż. Pod wpływem ciepła oddadzą swoje właściwości wodzie i sprawią, że kąpiel będzie pielęgnowała, a nie tylko pięknie pachniała.
  • Relaksująca kąpiel lipowa – zagotuj kwiaty lipy w garnuszku (250 g kwiatów na 0,5 litra wody). Odcedź powstały wywar i wlej go do wanny z wodą. Możesz wsypać do niej jeszcze trochę świeżych kwiatów lipy.
  • Relaksująca kąpiel miodowa – rozpuść dwie solidne łyżki naturalnego miodu w szklance ciepłego mleka i dodaj je do wieczornej kąpieli. Jeśli chcesz, wzbogać ją o garść melisy.
  • Relaksująca kąpiel mleczna – przygotuj otręby pszenne i mleko. Zagotuj co najmniej 1 litr świeżego mleka i wlej do wanny z ciepłą wodą. Otręby zawinięte w gazę lub cienki woreczek z naturalnego materiału zanurz w wodzie – jeśli je wsypiesz luzem, będą przyklejały się do ciała. Chodzi tylko o to, żeby oddały cenne składniki odżywcze do wody.

KĄPIELE LECZNICZE

Z doświadczenia wiem, że różnego rodzaju zioła i składniki o właściwościach leczniczych także warto dodawać do kąpieli, bo sprawiają, że nabiera ona zupełnie nowych właściwości. Nie tylko odpręża, ale leczy problemy skórne, przynosi ukojenie w bólach mięśni i stawów. Jakie dodatki do kąpieli sprawiają, że zaczyna mieć właściwości prozdrowotne?

  • Prawoślaz, len i lipa – to mieszanka ziół idealna do kąpieli łagodzącej, dzięki której zmniejszymy podrażnienia skóry i stany zapalne.
  • Kwiaty i nasiona kasztanowca – pomagają w problemach z pękającymi naczynkami, wzmacniając i uszczelniając naczynia krwionośne: wystarczy dodać napar do ciepłej wody.
  • Kąpiel solankowa – brom i jod to związki, które działają uspokajająco i wyciszająco, ale pomagają także leczyć schorzenia dermatologiczne i alergie.
  • Nagietek, rumianek – działają przeciwzapalnie i bakteriobójczo, dlatego sprawdzają się do kąpieli, która ma pomóc w regeneracji skóry, zapobieganiu alergiom, zmniejszaniu trądziku.
Dzięki tym trikom twoja skóra będzie piękniejsza na wiosnę
Zalety peelingów solnych. Jak zrobić domowy peeling solny?